Wednesday 5 July 2017

WABAK DENGGI


 DEMAM DENGGI




Demam denggi bermula dengan demam mengejut, dengan sakit kepala teruk, sakit di belakang bebola mata, sakit sendi dan otot (myalgias dan arthralgias, sakit pinggang yang teruk menyebabkan ia juga digelar demam tulang-pecah - break-bone fever) dan gatal-gatal. Ciri-ciri keradangan demam denggi adalah bintik-bintik merah terang, dan biasanya muncul di anggota bahagian bawah - pada sesetengah pesakit, ia merebak hampir kepada keseluruhan tubuh. Tanda pada kulit yang klasik ialah seluruh kulit tubuh bertukar kemerahan diselangi dengan tompok-tompok kulit warna yang normal (island of white in a sea of red). 

Kemungkinannya terdapat gastritis dengan gabungan sakit perut, mual, muntah atau cirit-birit. Pesakit juga boleh mendapat radang hati, radang otak (lebih kepada kanak-kanak) dan juga dalam kes luar biasa radang otot jantung (cardiomyopathy).[3]

Demam denggi klasik berlarutan selama enam hingga tujuh hari dengan demam kembali memuncak pada akhir demam (dikenali sebagai pola biphasic). Secara klinikal bilangan sel darah pembeku (platelet) akan turun sehingga hilang demam diikuti dengan kehilangan bendalir plasma darah dari salur darah ke dalam tisu perantara atau ruang ke tiga (third space loss di antara selaput paru-paru, ruang peritoneum dan sebagainya), kerana kapilari darah menjadi rapuh (capillary fragillity). Pada peringkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan risiko perdarahan.

Selepas 30 hari, jika menghidap penyakit ‘biasa’ seperti demam wabak denggi pihak syarikat biasanya akan mengeluarkan GL dengan mudah.

Berapa kadar rawatan penyakit denggi  dan bagaimana MEDIKAL KAD AIA PUBLIC TAKAFUL dapat membantu anda?


KOS RAWATAN DENGGI


 

Kos rawatan denggi dianggarkan lebih kurang RM4000 seorang sama dewasa atau kanak- kanak dan ditanggung sepenuhnya oleh AIA PUBLIC TAKAFUL dan tiada bayaran ko takaful 10%. Dan kos rawatan tersebut tidak termasuk rawatan icu. Bayangkan kalau denggi berdarah dan memerlukan rawatan rapi? Agak-agak anda berapa pula kos rawatan tersebut?

Rawatan penyakit denggi memerlukan pengawasan doktor yang kerap. Ini adalah untuk mempercepatkan anda sembuh dan untuk mengelakkan keadaan anda menjadi kritikal.





Kebiasaannya, rawatan denggi memakan masa sehingga seminggu dan setiap hari mendapatkan rawatan, pemegang kad juga boleh menikmati elaun harian hospital sekiranya manfaat ini dimasukkan ke dalam plan anda.

Elaun harian bermula daripada RM50 sehari sehingga RM200 sehari.

Anda boleh mendapatkan Medikal Kad AIA PUBLIC TAKAFUL pada kadar minimum RM70 (tertakluk kepada umur dan pekerjaan)

Dan untuk Pelan Keluarga dengan berharga serendah RM 350 untuk 6 orang ahli keluarga.

Ini kerana di AIA PUBLIC TAKAFUL mereka mahukan kesemua orang miliki medikal kad mampu milik.





Kalau sedar ianya penting?
dapatkan quotation percuma!


Contact Me
011 3770 2178

http://Www.wasap.my/601137702178/saya%20nak%20tahu%20takaful
AIA PUBLIC TAKAFUL
LIFE PLANNER

No comments:

Post a Comment