Sunday 24 April 2016

HOSPITAL KERAJAAN & HOSPITAL KERAJAAN

Betul...
ade orang ckp, buat apa bersusah payah buat medical insurans??
Sebenarnya, kalau tak ada medical card, kita masih ada hospital kerajaan. 
Cuma..



1. Bila melibatkan kos rawatan yang besar, kita tetap kena bayar jumlah yang besar kepada hospital kerajaan. Sebab tu walaupun masih ada hopital kerajaan, ramai rakyat Malaysia yang terkena penyakit kronik terpaksa minta sumbangan untuk rawatan.

2. Untuk dapat rawatan hospital kerajaan, kita kena ikut giliran. Terpaksa ikut giliran sebab pesakit yang menunggu ramai. Tempoh menunggu tu berisiko samada penyakit kita semakin teruk atau silap haribulan kita mati dulu baru sampai giliran kita. Kes begini memang berlaku. Kalau hospital swasta, kita dapat akses kepada doktor pakar lebih cepat.

3. Dari sudut keselesaan, banyak hospital kerajaan dah terlalu crowded. Apa yang mendukacikakan, wad yang sepatutnya hanya untuk 6 katil, tapi terpaksa sumbat 11 katil! Para pesakit tak ada privasi langsung. Katil rapat2. Pendek kata, jarak antara katil hanya muat seorang sahaja berdiri, tak muat untuk letak kerusi. Doktor terlalu sibuk melayan ramai pesakit. Kita tidak boleh nak salahkan doktor dan hospital kerajaan. Tapi saya rasa, alangkah baiknya kalau kita dapat rawatan di hopital yang lebih baik?

 At least, suasana hospital swasta yang lebih kondusif dapat beri motivasi untuk pesakit tu cepat sembuh.

That is one of the initiative. See how important they are!

Contact Me
011 3770 2178

http://Www.wasap.my/601137702178/saya%20nak%20tahu%20takaful

AIA PUBLIC TAKAFUL
LIFE PLANNER



No comments:

Post a Comment